Voor ZZP'ers

• Je hebt zeggenschap over jouw eigen tarief en voorwaarden

• Je bepaalt zelf je rooster en beschikbaarheid

• Je bepaalt zelf bij welke locaties je te werk gaat binnen de Regio Utrecht

• Wij werken samen met u aan uw onderneming en het bouwen van een netwerk

 

Wat wij doen voor jou:

• Wij bieden coaching & advies voor ondernemers/startende ondernemers

• We bieden ondersteunde diensten m.b.t. facturatie, en helpen daar waar nodig

• Wij zorgen voor het meeste van uw administratie en verzorgen u van advies.

• Wij kunnen u voorzien van een groot netwerk van opdrachtgevers

 

Wil jij met ons de samenwerking aan gaan? schrijf je dan snel bij ons in en Wij zullen contact met je opnemen om een kennismakingsgesprek in te plannen.

Wij van WBM bespreken graag met u de mogelijkheden.

Aanmeld formulier 'Werken bij Micha'

Zit je er aan te denken om als ZZP’er aan de slag te gaan?

Dan ben je bij Micha aan het juiste adres. Wij bemiddelen dagelijks zelfstandige zorg professionals en helpen hen bij het vinden van leuke en passende opdrachten. Wij zijn het verlengstuk voor jou en zorgen dat de administratie, facturering en het zoeken van opdrachten uit handen wordt genomen. Hierdoor kan jij als ZZP’er focussen op jouw passie; het leveren van kwaliteit in dienstverlening met de beste zorg.

Waarom werken als ZZP’er in de zorg via Werken bij Micha?  

– Wij rekenen geen bemiddelingskosten door aan ZZP’ers;
– Jij bepaalt zelf jouw tarieven en voorwaarden.
– Jij bepaalt zelf jouw werktijden.
– Op onze online dashboard hou je eenvoudig jouw administratie bij.
– We ontlasten met facturatie, dit voeren wij voor je uit.

 

Wil jij met ons de samenwerking aangaan? Neem dan contact met ons op!

Benodigde documenten voor jou als ZZP’er.

Voorafgaand aan de samenwerking willen wij jouw dossier graag op orde hebben. Graag ontvangen wij dan ook digitaal de volgende documenten:

  • CV (voorzien van eventuele referenties);  
  • Diploma(‘s) en eventuele certificaten;
  • Inschrijvingsbewijs Kamer Van Koophandel;  
  • BIG-registratie, indien van toepassing;  
  • Verklaring omtrent gedrag (VOG) van het huidige kalenderjaar;
  • Kopie polisblad beroepsaansprakelijkheidsverzekering.  

Naar aanleiding van de kennismaking en jouw dossier ontvang je van ons een bemiddelingsovereenkomst waarin de gemaakte afspraken vermeldt staan. Zodra je deze ondertekend hebt zullen we je zo snel mogelijk voorzien van leuke en passende opdrachten en diensten.

Werken als ZZP’er in de zorg… is dat iets voor mij? 

Veel zorgverleners hebben al wel eens nagedacht over het ondernemerschap, maar hebben nooit de stap durven zetten vanwege verschillende redenen zoals bijvoorbeeld de ‘administratieve rompslomp’. Maar is dat nu ook echt het geval? Of is het gewoon eng en spannend om alle ‘zekerheden’ van een vaste baan op te zeggen? Voor de twijfelaars en geïnteresseerden hebben wij een stappenplan gemaakt hoe je gemakkelijk ZZP-er kunt worden. Wie weet kunnen wij je nu wel overtuigen?

Voordat je je gaat inschrijven als ondernemer (ZZP’er) is het wel belangrijk dat je al een tijdje ervaring hebt in je huidige functie. Daarnaast is het ook belangrijk om te weten of je beroep goed in de markt ligt en je er voldoende geld mee kunt verdienen. Ben je Verzorgende (AG of IG), SPH, woonbegeleider of Verpleegkundige (niveau 4 of 5) en wil je werken als ZZP’er in de zorg dan kun je in ieder geval altijd bij ons terecht voor ZZP opdrachten en diensten. Met een goede en flexibele inzet en de juiste kwaliteiten beperk je zelf de risico’s en kun je vaak overal ingepland worden.

 

Stap 1: Inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK)  

Op de website van de KvK kan je een digitaal inschrijfformulier invullen. Vul dit formulier zo volledig mogelijk in. Daarmee kan de KvK je zo goed mogelijk van dienst zijn als je langskomt op een kantoor om de inschrijving definitief te maken.

Heb je het inschrijfformulier volledig ingevuld? Na het invullen van je gegevens moet je persoonlijk langskomen bij de Kamer van Koophandel om de inschrijving af te ronden. Dat kan alleen op afspraak. Inschrijven kan bij elk kantoor. Tijdens de afspraak controleert een KvK-medewerker je legitimatie en bekijkt hij of zij of je aan de inschrijfvoorwaarden voldoet.

Je betaalt een eenmalige inschrijfvergoeding van vijftig euro. Betaling is alleen mogelijk met pinpas of creditcard. Voor vijftien euro kan je direct een uittreksel meenemen. Dit uittreksel kan je gebruiken als bewijs van inschrijving. Sommige bemiddelaars vragen om een uittreksel.

 

Stap 2: De Belastingdienst

Iedereen in Nederland moet belasting betalen, dus ook ZZP’ers. Je betaalt belastingen over je inkomsten, net als iedereen die in loondienst is. Toch zijn er een behoorlijk aantal fiscale voordelen voor ondernemers. Hieronder zetten we de belangrijkste voor u op een rij.

Wanneer ziet de Belastingdienst je als ondernemer?

Voor ZZP’ers gelden dezelfde aftrekposten als voor iedere eenmanszaak. De Belastingdienst ziet je als ondernemer wanneer je aan bepaalde voorwaarden voldoet. Bijvoorbeeld: Loop je ondernemersrisico? En steek je voldoende tijd in jouw onderneming?

 

Welke kosten zijn aftrekbaar?

In principe zijn alle kosten die u maakt voor jouw onderneming aftrekbaar van de winst. De Belastingdienst zal daar geen oordeel over geven, je bepaalt welke kosten je wilt maken. Zolang dit zakelijke kosten zijn zijn ze aftrekbaar. In uitzonderlijke gevallen kan de Belastingdienst anders oordelen.

Zelfstandigenaftrek, ook voor ZZP-ers
Zelfstandigenaftrek is eigenlijk een beloning voor het risico dat u loopt als ondernemer. Het bedrag van de vrijstelling is sinds 1 januari 2012 niet meer afhankelijk van de gemaakte winst. De zelfstandigenaftrek is een vast bedrag: 7.280 euro. De Zelfstandigenaftrek is van toepassing als u per jaar 1225 uur of meer aan uw bedrijf besteedt.

 

14 %  Mkb-winstvrijstelling
De Mkb-winstvrijstelling is een aftrekpost op uw winst en is bedoeld als stimuleringsmiddel voor kleine ondernemers. In de Mkb-winstvrijstelling is het urencriterium met ingang van 2010 vervallen zodat ook deeltijdondernemers er gebruik van kunnen maken.

Startersaftrek ondernemers en ZZP Startersaftrek is een verhoging van de Zelfstandigenaftrek en is bedoeld voor ondernemers die in dat belastingjaar gestart zijn. De extra aftrek bedraagt 2.123 euro. Je hebt recht op startersaftrek indien je ook recht heeft op Zelfstandigenaftrek en de afgelopen vijf jaar niet meer dan twee maal zelfstandigenaftrek heeft toegepast, of indien je in de afgelopen vijf jaar geen onderneming heeft gehad.

Als je een bedrag tussen 2.300 en 309.693 euro investeert in bedrijfsmiddelen voor jouw onderneming, dan komt je in aanmerking voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. De bedrijfsmiddelen waarin je investeert, moeten dan wel in aanmerking komen voor investeringsaftrek.

Sinds 1 mei 2016 is de Verklaring arbeidsrelatie (VAR) afgeschaft. In plaats daarvan kan je met jouw opdrachtgevers gebruik maken van modelovereenkomsten.

Stap 3: Beroepsaansprakelijkheid  

Aansprakelijkheid is een belangrijk woord voor een zelfstandig ondernemer. Iedereen kan aansprakelijk worden gesteld voor de fouten die hij of zij maakt. In het ene beroep is het risico groter dan in het andere, maar desalniettemin is er altijd een risico aanwezig. Het is belangrijk om risico’s af te dekken, dit kan door middel van een verzekering. De SAS beroepspolis dekt de aansprakelijkheid van de zorgverlener voor schade die direct of indirect voortvloeit uit de uitoefening van een medisch beroep. De verzekering biedt dekking aan de zorgverlener die werkzaamheden verricht in de thuiszorg als verpleegkundige, ziekenverzorgende, kraamverzorgende, huishoudelijke hulp en/of gezinsverzorger, en als ingeleende bij bejaardentehuizen, verzorgingstehuizen en ziekenhuizen.

Stap 4: Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aanvragen

Je dient te beschikken over een verklaring van goed gedrag. Je krijgt van Micha een e-mail met een link voor de Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Hiermee kan je digitaal met je Digi-D een VOG aanvragen. Na ontvangst overhandig je dit document aan NTC en wordt dit opgeslagen in je dossier en indien nodig aantoonbaar gemaakt voor de opdrachtgever.

Stap 5: Aanmelden bij Micha

Aanmelden bij Micha kan via de mail of door telefonisch contact op te nemen. Vervolgens zal er een kennismakingsgesprek plaatsvinden om te bepalen wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Stap 6: Handige tips

Micha heeft ervaring met het bemiddelen van ZZP’ers in de zorg. Wij hebben daarom een aantal tips voor je op een rijtje gezet:

  • Een zakelijke bankrekening openen om je privé en zakelijke administratie gescheiden te houden. Hierdoor is de kans ‘kleiner’ dat je aan het eind van het jaar voor (financiële) verrassingen komt te staan.  
  • Het kan verstandig zijn om een boekhouder aan te nemen die de administratie voor je verzorgt. Hierbij kunnen wij DTL Administraties & Belastingen adviseren (De prijs-kwaliteit is zeer aantrekkelijk).  
  • Zorg ervoor dat je elke drie jaar een bijscholing Voorbehouden handelingen volgt. (Dit geldt voor de ZZP’ers die over een VIG-diploma beschikken of hoger)  
  • Zorg ervoor dat je minimaal drie opdrachtgevers per jaar weet te realiseren. Maar let op: Werk niet meer dan 70% voor een opdrachtgever in één kalenderjaar.  
  • Zorg voor een gezonde relatie met de zorginstelling en bemiddelaar, hoe beter je samenwerkt des te meer focus je als ZZP’er kan leggen op de zorg inhoudelijke onderwerpen.  
  • Het is belangrijk om je kwaliteit te waarborgen. We adviseren je daarom om je aan te sluiten bij ZZP tevreden.  
  • Breng variatie aan in je eigen werkzaamheden. Hierbij kan je denken aan intramurale diensten, extramurale routes of 1 op 1 zorg (nacht en 24 uur zorg). Op deze manier blijf je jezelf uitdagen en ontwikkelen.  
  • Minimaal 10 minuten voor aanvang van de dienst aanwezig zijn voor een overdracht. Hoe meer informatie je tot je beschikking hebt des te makkelijker het werk zal gaan (geeft vertrouwen).  
  • Zorg dat je de vereiste documenten ‘netjes’ (recht en een hoge resolutie) hebt ingescand, zodat deze documenten makkelijk naar opdrachtgevers en bemiddelaars kunnen worden toegestuurd.  
  • Het is belangrijk om jezelf goed op de hoogte stellen van ontwikkelingen in het werkveld en je kennis en vaardigheden up-to-date te houden.